Kde je najhorší a najlepší odpadársky Okresný úrad?

V Bratislave nedávno NAKA zatýkala na Okresnom úrade. Píše sa o tom všade, stačí do googlu zadať NAKA a Okresný úrad Bratislava. Zatkli napríklad aj vedúcu odboru starostlivosti o životné prostredie.

Ktorý odpadársky Okresný úrad robí najväčšie problémy?

Tento prípad ma nakopol k odhodlaniu napísať článok o tom, ako to na niektorých úradoch funguje zle a všetko sa pre niečo naťahuje a prečo to na niektorých úradoch ide super a úradníci dokonca aj poradia, pomôžu.

Mohol by som dlho písať o našich skúsenostiach pri vybavovaní rôznych súhlasov a dokumentov na úradoch pre našich zákazníkov. O (ne)odbornosti a podivných ťahoch zo strany niektorých úradov. No zvolili sme cestu, že si skúsenosti vypýtame od ľudí v prieskume. Tak sa aj stalo. Do anonymného prieskumu sa zapojilo 88 ľudí.

Prieťahy pri vybavovaní vecí na úradoch

Viac ako 28 % odpovedí priznalo, že vo svojej praxi zaznamenali problémy, či prieťahy pri vybavovaní odpadových záležitostí na úradoch. 22 % ľudí priznalo, že úrady od nich žiadali dokumenty navyše. Napríklad také, ktoré neboli povinné v zmysle zákona o odpadoch, či vyhlášok.

Cez 27 % odpovedí priznalo, že úrady nedodržali lehoty na vydanie rozhodnutia podľa správneho poriadku. Teda úrad v stanovenej lehote nevydal rozhodnutie, neprerušil konanie, či nezamietol žiadosť – jednoducho neurobil nič.

A 7 % ľudí niekedy zaznamenali náznaky, či požiadavky zo strany úradov o rýchlejšie, či kladne vybavenie Vašej žiadosti za protihodnotu – v preklade korupciu.

Z výsledkov teda vyplynulo že prieťahmi v konaní je poznačených približne 25 % ľudí. Najčastejšie je to nedodržanie lehôt správneho konania (často sa to spomínalo najmä pri Okresnom úrade Bratislava), či požiadavky úradníkov, ktoré nemajú oporu v zákone, či vyhláškach, v ktorých je presne napísané, čo je potrebné pre vybavenie veci predložiť.

Takými sú napríklad prevádzkové poriadky a havarijné plány aj tam kde nie sú potrebné, overené kópie nie len výpisu z obchodného registra, ale napríklad aj IPKZ povolenia zmluvného koncového zariadenia.

Z našich skúseností bol asi najväčší extrém, keď nám Okresný úrad prerušil konanie o vydanie rozhodnutia k programu odpadového hospodárstva (písal sa rok 2014) a žiadal ho predložiť v osnove, ktorú nám zaslali v prerušení konania. Tie body však nijako nekorešpondovali s aktuálne platným zoznamom, ako má dokument vyzerať. Nakoniec sme zistili, že to je osnova dokumentu platná do roku 2000. Od roku 2001 sa však zmenil zákon a aj popis ako má POH vyzerať. No na daný úrad to za 14 rokov nedorazilo. Nakoniec nám dali za pravdu a POH nám schválili.

Pri nedodržiavaní lehôt správneho konania sú niektoré úrady naozaj (ne)dôsledné. Často sa stáva že Vám na 30. deň, kedy je úrad Vám povinný vybaviť žiadosť, príde list s prerušením konania a s požiadavkou na doplnenie žiadosti. Veľa krát sú to požiadavky, ktoré v žiadosti aj sú uvedené, prípadne sa nejaké vymyslia. Cieľ? Natiahnuť čas.

To je však ten lepší prípad, aspoň Vám niekto napíše a viete že sa tomu niekto akože venuje. Horšie je keď Vám niekto neodpíše a nič neurobí ani po 8 mesiacoch, čo bola jedna odpoveď osoby z prieskumu na úrade v Bratislava. Toto môžem potvrdiť, akurát číslo máme z našej skúsenosti vyššie. Žiadosť sa rieši už 14 mesiacov.

Ľudia sa napríklad často sťažovali aj na systém Klientskych centier. Opäť sa často skloňovala Bratislava. Nedovoláte sa nikomu, nikto Vám to ani nedvihne, nikto Vám neodpovie na mail a na radu od úradníkov zabudnite. Tak ľahko sa k nim ani nedostanete, lebo ani neviete kto Vašu žiadosť vybavuje.

Najlepší úrad na Slovensku.

Musíme uviesť, že našťastie to tak čierno, ako je uvedené vyššie, nie je všade a ide skôr o ojedinelé úrady. Veľmi radi sme sa spýtali ľudí, ktoré úrady by chceli pochváliť, kde majú dobré skúsenosti.

Najlepšie bol hodnotený Okresný úrad v Trenčíne a tesne za ním Okresný úrad v Prievidzi. Oba úrady sme poprosili o ich názor v čom to je, že práve oni sú tí naj a či neporadia návod a odporúčania úradom, ktorým tie výsledky vyšli opačne.

Z Trenčína odpoveď neprišla, no z Prievidze áno. Ing. Darina Mjartanová, vedúca odboru starostlivosti o životné prostredie nám napísala: „Výsledok Vášho prieskumu nás prekvapil a zároveň potešil. Myslíme si, že nerobíme nič výnimočné,  iba sa snažíme  naším klientom poradiť, usmerniť ich,  správať sa k nim  s rešpektom a zdvorilo v súlade s etickým kódexom štátneho zamestnanca.“

Skromná odpoveď, ale presne takto by to malo byť všade. Medzi úrady, ktoré sa pochvalne spomínali taktiež často krát patrí Poprad. Z osobných skúseností môžeme pochváliť pracovníkov v Nitre, Pezinku, Galante, Šali, Zlatých Moravciach, Nových Zámkoch, či v Rožňave. Je to najmä o tom, že keď máte otázku, či problém, pomôžu, poradia. Prípadne sa sami ozvú a situácia sa hneď rieši. Držím palce aj naďalej.

A ktorý je ten najhorší úrad?

Tu je jasný negatívny víťaz Okresný úrad Bratislava. S veľkým náskokom.

Na úrade sa nedávno prehnala vlna tsunami, polícia zatkla vedúcu pracovníčku a možno aj toto sa podpísalo v posledných rokoch za týmto nepriaznivým výsledkom. V športovej terminológii by asi padlo rozhodnutie vymeniť trénera. To sa stalo už aj na úrade. Majú novú vedúcu, dočasne poverenú zastupovaním. Držíme palce aby sa skóre zápasu zlepšilo. O reakciu k prieskumu sme požiadali aj tento úrad, žiaľ odpoveď nedorazila.

Medzi dosť často negatívne spomínaný úrad patril aj úrad v Žiline. Zacitujeme jednu skrátenú odpoveď osoby z prieskumu (mená osôb na ktoré sa osoba sťažovala neuvádzame): “Najhoršie skúsenosti v BA, už pol roka majú na stole žiadosť, menší problém aj v Senci, nakoľko na odpadoch do augusta nikto nebol, Žilina tiež nič moc.“

A aké odporúčania radia účastníci prieskumu?

Z nášho pohľadu by pomohlo napríklad toto:

  • K žiadostiam predkladať len zákonom alebo vyhláškou stanovený zoznam podkladov. Nič viac. Bez nárokov úradníka na dodatočné nezmyselnosti.
  • Elektronický portál, v ktorom by bolo verejne vidieť, že žiadosť okresný úrad dostal vtedy a vtedy, rieši ho daná osoba, kedy a ako žiadosť vyriešila. To by bolo potrebné sledovať, vyhodnocovať a Okresné úrady porovnávať.
  • Verejná knižnica odpovedí Ministerstva životného prostredia na dotazy a otázky ľudí k legislatíve.
  • Jednotné usmerňovanie úradníkov zo strany Ministerstva životného prostredia.

Odporúčaní je mnoho, aj receptov na úspech. Vyberáme niektoré z odpovedí z prieskumu.

  • Finančne ohodnotenie pracovníkov.
  • Fundovanejší pracovníci; pracovníci priamo z praxe.
  • Usmernenia, školenia OU zo strany MŽP SR. Na OU by mali zlepšiť svoju komunikáciu.
  • Informatizácia!!! a ďalej možnosť sledovania činnosti úradu – sledovanie stavu žiadosti, priebeh a trvanie konaní, počet vydaných rozhodnutí…
  • Priehľadnejšia a jednoduchšia legislatíva.
  • Uvedomiť si, že sú tam pre nás a vďaka nám – občanom, ktorí dane platíme.
  • Menej politického vplyvu na úradoch zo strany nadriadených smerom k podriadeným pri výkone ich práce.
  • Konečne zatkli osoby, ktoré si službu štátu dali priplácať k platu.
  • Elektronizácia OH.
  • Jeden poriadny seminár ako sa majú úradníci správať k ľuďom, ktorí na nich robia-my sme pánmi a oni nám majú slúžiť.
  • Jednoznačne stanovené podmienky ministerstvom tak, aby každý úrad žiadal rovnaké a len potrebné doklady.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.